Üheksandal septembril tõi Activision turule Bungie loodud uue mängu – Destiny. Mäng mis teenis Activisionile juba esimesel müügipäeval üle 500 miljoni dollari. Roy Stackhouse, kinnitab et täpselt niipalju olid ka kulutused Destiny mängule kokku. Number mis näitab, et Activision oli mängu edus enam kui kindel. Ja neil ei tulnud pettuda. Destiny on nüüd ajaloos enim eeltellitud ja esimesel müügipäeval enim müünud uus videomäng.
Et tegemist tuleb eduka mänguga selles ilmselt ei kahelnud ka keegi teine. Kuid tänaste müüginumbrite kõrval paistavad isegi kõige optimistlikumad analüütikud oma eelnevate ennustustega üsna tagasihoidlikud. Nagu ka Activisioni üks juhtidest, Eric Hirhberg kinnitab, siis Activision oli kindel et nende investeeringud Destiny’sse tasuvad end ära. Kuid keegi ei uskunud, et see juhtub juba esimesel müügipäeval.
Müügile aitas kindlasti kaasa ka Destiny beeta, testperiood mil kasutajad mängu proovida said. Tuginedes Activisioni ja Bungie avaldatud numbritele, siis beeta kasutajaid oli lõpuks kokku üle 4,5 miljoni. Siinkohal on Destiny heaks näiteks kõigile arendajatele ja levitajatele. Nimelt beeta või demo ei pea ilmtingimata tähendama kahju sinu müügile. Kui sa tuled turule ebahuvitava mänguga, siis ilmselt tõesti beeta või demo pole sinu jaoks hea mõte. Kuna see annab kasutajatele võimaluse tutvuda sinu mänguga. Ja igava mängu puhul keegi seda ka ostma ei torma. Kuid kui tegemist on hea mänguga, siis beeta või demo aitab mängu müügile aga hoogsalt kaasa. Tõsi nii Activision ja Bungie kinnitavad, et see polnud üldse nende eesmärk. Et tegelikuks eemärgiks oli hoopis testida serverite valmisolekut mängu välja tulekuks.
Mainimist tasub veel see, et Bungie ja Activision on omavahel sõlminud 10 aastase lepingu Destiny mänguseeriale. Idee oli, et Bungie teeks iga 2 aasta tagant uue Destiny mängu. Jonty Barnes räägib aga täna, et tegemist oli raamlepinguga ja tegelikult ei pruugi kolme uut Destiny mängu oodata. Pete Parsons omakorda lisab, et neil ei ole täna kindlaid plaane järgmiseks 10 aastaks. Kuid Destiny arhitektuur on tuleviku kindel. Bungie disainerid, kirjutajad, jne ei pea muretsema selle üle mis tuleb homme. Mängu maailm, tööriistad, jäävad samaks. Ja nad saavad rahulikult keskenduda oma loomingule.
Samamoodi nagu teiste MMO mängudega, nagu näiteks World of Warcraft, on ka neil plaanis mängu uuendada. Lisada mängu uusi tegelasi ja uusi üritusi. Bungie lubab et juba septembris saabuvad Torni (“Tower”) võõrad tegelased, kel on pakkuda nii mõndagi uut. Ning üritusi võib samuti edaspidi tihedamini oodata.
Kuidas Bungie ja Activision järgmised 10 aastat Destiny teemat aktiivsena hoiavad ja kuhu nad teemaga lõpuks välja jõuavad, eks see selgub järgmise 10 aasta jooksul.
Igal juhul tegemist on vaieldamatult selle aasta ühe enim oodatud mänguga paljude mängurite hulgas. Samas tõele näkku vaadates tuleb siinkohal ära mainida, et ega sel aastal tõesti eriti midagi muud ju oodata polegi. Erinevate mängude valik sel aastal on olnud üsna tagasihoidlik. Tõsi järgmised paar kuud üritavad seda pilti siiski mõne mängu võrra parandada. Aga päris mitmed mängud, mis algselt pidid sel aastal ilmuma, on järgmisesse aastasse edasi lükatud. Meil on täna küll kodus uue põlvkonna konsoolid, aga uue põlvkõnna mängudega neile konsoolidele napib. Destiny on siinkohal üks neist vähestest mis seda auku täita üritab.
Aga oli see mäng nüüd siis ootamist väärt? Viimaste päevade jooksul on seda ikka ja jälle küsitud. Ja endiselt ei oska ma sellele küsimusele selget ja kindlat vastust anda. Juhul kui sa oled üks neist kasutajatest kes jõudis beetat proovida, siis ilmselt tead vastust juba isegi. Kuid juhul kui küsija beetat pole proovinud, siis oskan ma vastuseks pomiseda midagi ebamäärast nagu “nii ja naa”. Ja täpselt nii ongi. Ühest küljest peaks ju suurest erutusest nagu vasikas koplis ringi kepslema, aga teisest küljest midagi jääb siiski nagu puudu. Vaadates mängu meeletut edu, siis ilmselt on asi minus. Kuna aastakümnete jooksul on mu laualt käinud läbi suur hulk erinevaid mänge, siis mida aeg edasi seda kriitilisem ma ilmselt uute mängude suhtes ka olen. Sest nagu ikka, midagi palju süües saab isu lõpuks täis ja edaspidi hakkad otsima midagi head mis su maitsemeeli ergutaks. Sama kehtib ka mängude juures. Mida rohkem tarbid, seda kriitilisemaks uue toodangu vastu muutud, ning seda enam otsid kvaliteetsemat kraami mis ülejäänutest erineb ja sinu maitsele midagi pakuks.
Kui Destiny oleks raamat.. Siis tegemist oleks ilmselt sellise kodumaise keskpärase ulmenovelliga mida vahelduseks võib päris huvitav lugeda olla. Kuid mis ilmselt kunagi ei suuda konkureerida huvitavamate raamatutega nagu näiteks Tolkieni “Kääbik”, või “The Wheel of Time” seeriaga, või Trudi Canavani “The Black Magician” triloogiaga, mida kätte võttes ja lugema hakates enam käest ära panna ei taha.
Mida Destiny siis endast kujutab? Tahaks nagu olla MMO mis on segu RPG ja tulistamismängudest. Aga tahtmiseks see ilmselt jääbki. Destiny olemust selgitab ehk kõige paremini teiste mängude abil. Juhul kui oled mänginud Halo ja Borderlands seeriaid, siis soovitan võtta Halo ja Borderlands mängudest mõlemast keskpärane osa ja see kokku miksida. Tulemuseks saadki = Destiny. Ei ole halb mäng, aga samas ei ole ka tegemist millegi enneolematu ja suurepärasega. RPG’st on asi aga kindlasti väga kaugel. Paar NPC’d tornis kes sulle kraami müüvad, XP kogumine ja relvade uuendused ei tee mängust veel automaatselt RPG’d. Vastasel juhul võiksime me edaspidi hakata nimetama rollimängudeks ka Call of Duty seeriaid, Battlefieldi, jne. Need mängud on siiski tulistamismängud ja nendeks nad ka jäävad. Seetõttu on ka Destiny siiski pigem üks keskpärane tulistamismäng.
Tulistamismäng, mille kampaania osa saad koos sõpradega mängida. Mis tegelikult on üsna positiivne lähenemine. Kuigi üha rohkem ja rohkem panustatakse online mänguosale, siis tavaliselt on see online osa kas ainult PvP või paar üksikut co-op osa. Mänge kus koos sõpradega saad otsast lõpuni terve kampaania algusest lõpuni mängida, võib ühe käe sõrmedel üles lugeda. Nii, et selliseid mängime kampaaniaosa samuti “sõpradega koos” mänge võiks rohkem olla. Suure tõenäosusega peale Destiny müügiedu neid varsti tekibki.
Kuigi mäng erilist vaimustust ei tekitanud, siis ühe tõsise pettumuse osaliseks sain ma aga küll. Nimelt esialgu paistab mäng pakkuvat sulle üht uut huvitavat ulmelugu. Kuna mulle meeldivad ulmeraamatud ja -filmid, siis hea looga ulmemängud kuuluvad loomulikult samuti mu lemmikute hulka. Destiny aga osutus siinkohal suureks pettumuseks. Kuigi taustalugu ja mängu algus on paljutõotav, siis mingil põhjusel pole kirjanikud kas osanud ära kasutada tekkinud võimalusi, et head põnevat kaasa haaravat lugu kirjutada. Või lihtsalt ei osatud seda lugu mänguga siduda või siis kirjutajatele ei antudki korralikku võimalust head lugu kirjutada mängule. Mis iganes see põhjuseks siis ka ei oleks. Mängulugu jääb selliseks ebamääraseks ja tühiseks, ning kaob ära sinna kuhugi tahaplaanile ebaoluliste asjade hulka.
Isegi mänguloo keskmes olev oluline osa nagu “Traveler” kes viimast linna kaitseb, jääb mängija silmis lihtsalt üheks linna kohal rippuvaks suureks keraks. Ja mis veel jaburam – hoolimata sellest, et mängija on olnud sajandeid surnud, ei viitsi keegi teda eriti “pisiasjadega” kurssi viia. Tead tüüp, sa oled sajandeid surnud olnud. Nüüd oled aga oled taas elus. Säh võta siin on sulle relv, ole nüüd üks pai kuulekas sõdur ja mine tapa meie eest “pahasid”. Keegi ei küsi sinu käest mida sina arvad. Kas sa üldse tahad meie/nende eest neid “pahasid” tapma minna? Kuidas sa end tunned? Tead küll peale mitusadat aastat surnuna kusagil Venemaa kosmodroomi romulas vedeleda ja siis ärgata keset täiesti tundmatud sulle arusaamatut maailma… Mis enamus meist sellest arvaks? Ilmselt enamus enamus meist vajaks kohanemisaega, ning selgitusi mis ja kuidas. Seepärast tegelane isegi mitte ei kõla tõepäraselt, mistõttu temaga samastuda, rolli sisse elada on ilmselt raske. Selgituste asemel aga antakse sulle relv ja saadetakse “pahasid” tapma. Kedagi ei huvita mida sina asjast arvad. Igaljuhul väga kurb, arvestades loo tugevat potentsiaali.
Erinevaid mängumoode on mängus mitmeid. Lisaks kampaania missioonidele, on võimalus sõpradega erinevatel kaartidel (planeetidel) ka niisama ringi seigelda, “pahasid” teise ilma saata, erinevaid nurgataguseid avastada, üritustest (“public event”) osa võtta, jne. Ei puudu ka klassikaline PvP osa – Crucible, mis nagu alati jaguneb erinevateks mängumoodideks. Hetkel on neid viis, kuid loodetavasti lisandub neid tulevikus juurde. Kõik klassikalised mängumoodid on ilusasti esindatud. Kas siis tuleb baase hõivata ja enda käes hoida, vastasmeeskonda maha nottida, või siis “deathmatch” igaüks iseenda eest. PvP osa on ilmselt miski mis multiplayer sõpradele kõige rohkem rõõmu pakub. Lisaks sellele aga on olemas ka “Strike” mängumood. Tegemist on missioonidega kus koos meeskonnaga tuleb lahinguid pidada tavapärasest tugevamate vastastega, “Strike” missioonide tasemed algavad alates tasemest 18. Kuna tegemist on raskemate missioonidega, siis hea teineteist abistav meeskond on eduka missiooni aluseks. Samuti on iga päev ja nädal uued missioonid, mille eest omale jälle XP’i, varustust, ja erinevate fraktsioonide punkte saab. Või siis saad linnast (tornist) roboti käest omale uued “Bounty”d küsida ja nendega tegeleda.
Ja kui kõigest sellest väheks jääb, siis 16 septembril lisab Bungie ühe uue mängumoodi – “Raid” ehk eesti keeles reid. “Raid” on mõeldud mängimiseks kuueliikmelisele meeskonnale. Tegemist on tavapärasest keerulisema missioonidega, mis nõuab kõigi meeskonnaliikmete omavahelist kommunikeerumist. Puuduliku omavahelise kommunikatsiooni korral võib “Raid” osutuda liiga keeruliseks. Seetõttu on Bungie seadnud tingimuseks, et reidis osalejad peavad olema sõbrad. Kuna üks reid võib kesta kuni 3 tundi, siis ühe meeskonna liikme lahkumisel on võimalik mängu ka katkestada. Ja järgmisel päeval kui kogu meeskond jälle koos, saab mängu pooleli jäänud kohast jätkata. Võimalus mängu lõpetada on kuni järgmise teisipäevani. Kui selle aja jooksul ei saanud meeskonda uuesti kokku ja reidi lõpetada, siis tuleb alustada otsast peale.
Kampaania osa on mängul jagatud osadeks erinevatele planeetidele. Ringi on võimalik hetkel seigelda Maal, Maa kaaslasel Kuul, Veenusel, ja Marsil. Millele ilmselt kunagi tulevikus lisatakse veel Merkuur, Jupiter, Saturn ja Marsi kaaslane Phobos.
Kes beetat proovis, teab et mängus on võimalik koguda ja osta suur valik erinevaid relvi ja varustust. Relvi ja varusutust on päris kenake hulk. Nii et sellest valikust peaks igaüks miskit oma maitsele ja mängustiilile leidma. Lisaks saad oma relvastusele ka XP’i koguda ja seeläbi uusi uuendusi lahti lukustada ja osta neile. Relvadele lisaks saab osta omale ka erinevaid kosmoselaevu ja hõljukeid. Hõljukid on abiks näiteks patrull missioonidel ühest punktist teise liikumisel. Kosmoselaevadel hetkel peale väljanägemise mingit eraldi otstarvet ei ole. Ehk siis ise nendega kusagil kosmoses ringi sõita ei saa. Lisaks on mõnes missioonis ja PvP mängumoodides saadaval ka relvastusega hõljukeid. Mis on igati abiks kas siis kampaania osas või PvP mängumoodides vaenlaste teise ilma saatmisel. Kahjuks on need saadaval ainult konkreetsetes missioonides või PvP’s. Ise neid omale osta ei saa.
Klasse on mängus kolm: Titan, Hunter, Warlock. Kõigil neil on omakorda võimalus valida erinevate sub-klasside vahel. Titan on siis midagi sõduri taolist, kes panustab lähivõitlusele. Tõsi keegi ei keela sul ka temale snaiperpüssi ostmast ja seda kasutamast. Kuid tema spetsiaalsed skillid ja muu selline on orienteeritud siiski rohkem stiilile “otse rusikaga pasunasse”. “Hunter” on minu lemmik, vähemalt kampaania osas mängimisel. Avarad väljad annavad hea võimaluse kaugelt oma vastaseid nottida. Ainuke probleem on et snaiperpüssil on neid kuule kuidagi vähevõitu. Aga eks siis tuleb jälle automaat või miskit muud pihku võtta ja sellega vastaseid kostitada. Või siis nuge ja granaate kasutada. “Warlock” nagu nimi juba vihjab panustab siis igatsorti maagilistele võimetele. Kõigil neil on olemas erinevad sub-klassid, mille boonused siis üksteisest erinevad. Vastavalt sinu mängustiilile saad omale sobivale klassile siis XP’i koguda ja uusi boonuseid lahti lukustada.
Kui kampaaniaosas meeldib mulle ringi seigleda “Hunteriga”, siis PvP puhul eelistan kas Titan või Warlocki. Põhjus on lihtne. Minu meelest on Bungie klasside omavahelise tasakaalu ära unustanud. Nimelt nii Titan kui Warlock omavad spetsiaalset skilli millega saab näiteks ühe hoobiga terve grupi vaenlasi teise ilma saata kui nad näiteks kõik trobikonnas koos üritavad lippu / baasi ära võtta või kaitsevad seda. Titaniga hüppad nurga tagant platsile ja virutad vastu maad, ja enne kui keegi sinu suunas kuuli või rohkem suudab lendu saata on kogu grupp surnud. Sama on Warlock klassi puhul, kelle spetsiaalsed skillid lubavad tal eemalt oma maagilise keraga keset gruppi virutada. Samal ajal “Hunter”i spetsiaalne skill nõuab oskuslikku sihtimist ja üks VS üks maha võtmist. Tõsi erinevate skillide lahti lukustamisel ja arendamisel on võimalik skillidega nii mängida et hea õnne korral “sõbrale” liiga lähedal seisnu saab samuti surma. Võimalik et mõnel “Hunteri” sub-klassil on midagi veel paremat pakkuda, aga vaikimisi oleval klassil samaväärset massimõrva skilli, nagu Titanil ja Warlockil, kahjuks ei ole. Sub-klassid on asjad mida ma veel pole jõudnud lõpuni uurida.
Graafika mängul on suurepärane. Taustamaastik, värvid, ümbritsev keskkond on võrratult ilus. Soovitan soojalt võtta nii mõnelgi juhul aeg maha, ronida kuhugi kõrgemale, ning seejärel vaadata ja nautida ümbritsevat. Need hetked on seda väärt, sest ümbritsevaga on Bungie seekord korralikult vaeva näinud. Ning tulemus on suurepärane.
Mängu helide poolega võib ka suures osas rahule jääda. Kui väga tahta, siis saab muidugi siin ja seal mõne pisiasja kallal veidi vinguda. Näiteks erinevate tegelaste omavahelisele vestlusele oleks võinud rohkem tähelepanu pöörata ja emotsioone edasi anda. Võtame näiteks Spiikeri (Speaker – Bill Nighy) tundub kohati selline kuiv ja emotsioonitu. Aga samas võib see ka meelega nii olla, arvestades millega Spiiker tegeleb ja kui paljud tema jutul iga päev käivad. Ilmselt ka endale tekiks tüdimus peale. Paljud kasutajad on kritiseerinud ka Peter Dinklage (Tyron Lannister, Game of Thrones) osa “Ghost” robotina. Väidetakse, et tema sisse loetud osa on kuiv ja robotlik. Ilmselt unustavad need kasutajad siinkohal ära selle, et “Ghost” (eesti keeles “vaim”) ongi ju robot, ning on täiesti loomulik, et ta kõlab robotlikult. Ehk siis on Peter Dinklage oma osaga suurepäraselt hakkama saanud.
Bill Nighy ja Peter Dinklage pole aga kaugeltki ainsad tuttavad ja tuntud hääled mängus. Lisaks neile võib kohata veel Nathan Fillionit (Firefly, Castle), Lauren Cohan (Walking Dead), Gina Torres (Friefly, Suits), Peter Stormare (Prison Break), Claudia Black (Stargate SG-1, Farscape), ja veel paljusid teisi kes mõnest filmist, TV seriaalist või mängust tuttavad ette peaks tulema.
Kokkuvõtteks lisan, et kuigi Destiny puhul pole võib olla tegemist millegi väga erilisega mis mind rõõmust hüppama paneks, siis üldises plaanis on tegemist siiski nauditava mänguga. Mäng mida ma kindlasti mängin nii täna kui ka homme. Ja ilmselt kui aega on siis ka nädala kahe pärast. Ja kui Bungie uute lisadega välja tuleb, siis võib juhtuda, et viskan pilgu peale ka neile lisadele. Nii et kes teab, kui mõni sõber mängima kutsub, siis võib mind leida võib-olla mängu mängimas ka järgmisel aastal.
Mängule on varsti tulekul ka kaks uut lisa. Üks neist ilmub juba selle aasta lõpus – “The Dark Below”, mis pakub uusi missioone, Crucible kaarte, uut relvastust ja oma väikest lugu. Teine lisa, “House of Wolves”, ilmub järgmisel aastal.
Ülevaade ilmus ka 12 septembri Fortes.
Platvormidele: PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One
Arendaja/autor: Bungie
Levitaja/kirjastaja: Activision
Ilmus: 9 september 2014
Thumbs up!
Comments are closed.