[divider]Kuninglik võidusõidusari…[/divider]
on tagasi täies hiilguses – suurem, kiirem, ilusam ja parem kui kunagi varem – või siiski mitte…
Minu F1 mängude ajalugu piirdub täpselt kahe mänguga, millele viimastel päevadel lisandus nüüd kolmas. Esimene neist oli 2003. aastal ilmunud F1 Challange ’99-’02 (PC), mis publitseeriti EA Sports’i poolt, siis kui EA oli veel täies hiilguses mängude tegija, mitte DLC looja. Teist korda puutusin kokku vormeli mänguga ligi kümme aastat hiljem, juba Codemastersi poolt arendatud ja üllitatud F1 2012 (Xbox 360). Pidades ennast keskmise taseme Vormel 1 fänniks, pakkus 2012 aasta väljalase mulle hulgaliselt avastamist, üllatusi ja rõõmu. Veetsin peamiselt aega kärjääri tehes ja seltskonnaga üksteise aegu ületades. F1 2012 oli minule tõsine läbimurre kui avastasin, et ma tõesti naudin küllaltki üksluiset ja tihtipeale frustratsiooni tekitavat gameplay’d. Peale aastat mängimist liikusin edasi järgmise generatsiooni konsoolile ja sellega vajusid ka unustusehõlma Vormel 1 mängud, seda tervelt kaheks aastaks, kuni Codmasters teatas, et Euroopas väljastavad nad viimase generatsiooni konsoolidele 10. juulil vormeli maailma uusima mängu – F1 2015
[divider]Lühike taust ja plaat keerlema[/divider]
Pean tunnistama, et mängu tegijad on avaldanud, enne mängu väljalaset, harjumatult vähe informatsiooni. Mõned treilerid, lühikirjeldused ning sellest tulenevalt jäid mulle mõned olulised küismused õhku – olenemata viimasest, ma ikkagi võtsin riski ja otsustasin mängu konsooli sisestada.
Peale üllatavalt kiiret installimise aega mu Xbox One konsoolile, boostin mängu tööle. Peale harjumuspäraseid animatsioone avaneb mu ees üllatav valik – millist hooaega soovin laadida, kas mängin 2014 või 2015 aasta seadistusega. Vastavalt valikule, muutuvad sõidukid, rajad ja sõitjad meeskondades. Valin hooaja 2015 ja minu ees avaneb küllaltki lihtne menüü. Välja näeb kena ja ilma üleliigse tilu-liluta, rahmeldades hakkan otsima mänguviisi “My career“ – liigun mööda menüüd kui palderjani kuritarvitanud kõuts, hiiglaslikul hamstrirattal – EI OLE! Endamisi kirun teadmatuses, kas tõesti on nad selle eemaldanud antud aasta F1 mängust. Avan sülearvuti ja hakkan suures vihas otsima, mõnda ametliku teadaannet, uudist või artiklit, kus vähegi oleks mängu tulevaseid ostjaid sellest teavitatud – ei leia. Lõpuks leian Videogameri intervijuu kuupäevaga 08.07.2015 (Sõna otseses mõttes 2-tundi tagasi avaldatud enne mängu kättesaamist), kus Paul Jeal (Red Bull mängudirektor) teatab rõõmsalt, et antud mänguviisi ei ole, ei tule patch’i ega ka DLC näol F1 2015’sse. Tundub nagu Codemasters oleks võtnud seisukoha: “Ärme ütle eraldi välja, et seda ei tule, vaid vaikime kogu asja maha kuni fännidel plaat sees!”. Pean tunnistama, et kui Ubisoft enda poolikute release’idega või korduvad erinevate mängude edasilükkamised (k.a. ka F1 2015, mida lükati edasi ühe korra “kõigest”) on see aasta natukene häirinud, siis selline ämber Codemastersi poolt on ametlikult minu 2015 aasta suurim mängu-pettumus. Seega kui olete üks nendest 75% fännidest, kes on mänginud F1 läbi aastate “My Career” mänguviisi pärast, siis kordan – F1 2015 puudub My Career
Peale äärmuslik negatiivset algust kogun ennast ja vaatan üle, mida teos siis pakub. Mänguviise on viis – Championship season, pro season, time trial, quick race ja multiplayer. Alustades esimesest, asi on lihtne – vali meeskond ja võidusõitja kellena tahad võidusõita ja tee läbi terve F1 2014 või 2015 karussell, mänguviisis kui sellises ei ole midagi uut. Time trial ja quick race räägivad enda eest, kes vähegi on kokkupuutunud võidusõidu mängudega teavad, millega on tegemist. Mitmikmängijad saavad lisaks eelnevatest mängudest tuttavaga nüüd ka koos trenni teha, lihvimaks enda oskuseid. Viimane ja uus antud seerias olev uuendus on pro season. See on analoogne tavalisele hooajale, kuid väikese erinevusega – maas on absoluutselt kõik võimalikud kontrollid, seadistus on lukustatud “hard” (Raskeima taseme peale) ja kaotatud on kõik ekraanil olevad abid (HUD on tühi, võetud ära kaart, “kellad”, ringiajad ja muu taoline. Ehk, antud mänguviis on kõige tõsisematele võidusõitjatele ja sinna pole mõtet ilma korraliku rooli ja istmeta ronida – nii saad võimalikult reaalse elamuse kätte. Pro season on tervitatav uuendus ja esimene positiivne elamus antud aasta mängus.
[divider]Race-suit-up![/divider]
Enne kui alustan täis hooaega soovin teada, kuidas tundub uuel (EGO) mängumootoril töötav F1 2015. Quick race ja Silverstone valitud, samuti võetud Marussia vormel. Nädalavahetuse eelne treening periood täies hoos, valitud rehvid-aerodünaamika-seadistus, vajutan, et väljuda boksist. Väljakeeramisel garaažist tabab ühtäkki mängu kohutav kaadrisageduse langus, seda küll õnneks 2-3 sekundiks kuid ehmatan ära ja eeldan, et tegemist Xboxi hetkelise mõtlemisega elu üle. Rajale saades tundub kõik teistsugune kui seda oli F1 2012‘s. Peale kaheksat ringi hakkan harjuma ja tunnistan endale, et uue mängumootori näol on tegemist korraliku edasiminekuga. Füüsilised jõud mõjuvad vormelile teistmoodi ja pole niivõrd armu andev, kui seda oli mõne aasta tagune mäng. Kui 2012 versioonis sai veel vormelit kurvidesse ja neist välja “loopida”, siis 2015 enam seda ei luba. Üleüldine tunne on parem, ei kahtle, et on tegemist parema simulaatoriga kui seda olid viimased mängud (eelmisel generatsioonil). Esimese uuendusena rajal, pakub mäng võimalust küsida boksist erinevat informatsiooni (seda siis läbi Kinecti või PlaystationCamera). Hoides all R1 nuppu, tekivad ekraanile valikud, kust saad uurida ilma, sõiduki konditsiooni, teiste sõitjate ja palju muu üle. Häältuvastus töötab hästi ja on tõsiselt väga palju abiks, eriti kui parajasti boksist edastatakse olulist informatsiooni kuid suurest süvenemisest rajal jääb see kuulmata, saad uuesti üle küsida. Tegemist on tõesti hea uuendusega ning mis kõige olulisem – väga suureks abiks olevaga!
Mäng näeb hea välja ning jookseb PS4 peal 1080p/60FPS, kahjuks pole Codemasters suutnud Xbox One’i peal sama saavutada ning seal vastavad näitajad 900p/60FPS. Tõeline pale tuleb välja eriti vihmastes tingimustes, kuid tuleb tunnistada, et wow! effekti asi ei tekita ja revolutsioonist on asi kaugel (loe: Project Cars on lihtsalt liiga ilus). Tohutu pettumusena tuleb tunnistada inimeste kujutamist mängus. Ei ole midagi teha – nad lihtsalt näevad välja ebaloomulikud ning nagu oleks võetud mõnest vanemast Bondi mängust (loe: Golden eye) ning ümber renderdatud uue nahatekstuuriga. Elutud tõprad sellised!
Peale lühikest trenni võtan ette Championship Season’i – McLonda ja Button valitud. Panen keskmise raskustaseme ja võtan maha kontrollid, algab trenni sessioon ja peale (juba eelnevalt) pähe kulunud Austraalia rajaga tutvumist, lähen kiiremale üritusele peale kolmandat ringi. Kinect töötab suurepäraselt, kütuse seadistus on võimsaima peal ning päike sillerdab taevas kui kuldkarikas, mille poole püüdlen. Treening lõppeb kiireima ajaga ning edasi juba kvalifikatsioon. Pean ütlema, et mängu presentatsioon on nauditav, lühikesed kommentaarid enne algust – täpselt piisava pikkusega, et hoida huvi ja mitte tüütuks muutuda. Kui practice session’il alustasin boksist “lendava ringi” välja tulekuga, aja kokkuhoiu mõttes, siis kvalifikatsioonis soovin soojendusringi samuti läbi sõita. GO! Garaažist väljudes on näha, kuidas päikesesära mu vormeli ninale hakkab liikuma, paremale pööre ja… tohutu kaadrisageduse langus – jällegi 2-3 sekundit! Menüü – Quick race – garaaž – lahku – JÄLLE! Asi selge, seal on kala… kuna mängu ametlik riliis on täna, siis peaks (eeldatavasti) ka saabuma esimese päeva patch, mis loodetavasti antud vähe häiriva vea lahendab.
[divider]“2015 Formula 1 world champion is…”[/divider]
F1 2015. Miks? Sest kahjuks pole sellele analoogset konkurenti, sellises mahus. Kas Project Cars on simulaatorina parem? Jah. Kas F1 2015 on parim täielikult Vormel 1 litsenseeritud mäng? Jah.
Neile, kes otsivad mängus korraldada sõpradega online hooaegu, sõita teineteise aegu üle või lihtsalt maradööritseda treeningus, sobib see mäng hästi. Neile (kelle hulgas olen ka mina), kes ootasid mängust head ja sügavat sisu, pean kurbusega teatama – võtke kapist enda Playstation 3 või Xbox360 ja jääge eelmise või üle-eelmise või üleüle-eelmise osa juurde ja oodake F1 2016 ära – sellist tüüpi mängust on subjektiivselt öeldes my career’i eemaldamine (või mitte üldse tegemine) kuritegu. Isiklikult arvan, et Codemasters oleks võinud võtta veel need 4-kuud ja ehitada peale korralik kärjääri moodul ning jääda traditsioonide juurde ja mäng väljastada oktoobris. Seekord ei räägi me poolikust mängust, kõik töötab nii nagu peab, seekord räägime me sisust, mida hetkel lihtsalt ei ole.
Kokkuvõtvalt ütlen, et neile, kes ei suuda oodata või mängida eelmise generatsiooni peal – tegemist ei ole halva mänguga ja simulaatoriga. Ülejäänud kõik teavad, et nendele on üks mänguviis liiga oluline…