Olete tähele pannud kuidas iga spordimäng mis viimasel ajal välja on tulnud üritab üha enam ja enam reaalsust taga ajada? Kõik peab olema veel reaalsem. Mängijad peavad tõetruumalt välja nägema, liikuma, käituma; muru peab tuule käes liikuma nii nagu ta seda pärismaailmas teeb, värava võrk peab palli puudutusele reageerime ülitäpselt jne… Mida aeg edasi, seda rohkem simulaatoriks kõik muutub ja arkaadilik lõbu vahetub simulatsiooni lõbu vastu. Loomulikult ei ole see halb, kõik muutub paremaks ja kui virtuaalsel palliplatsil käitub pall samamoodi nagu ta seda päriselt teeb on ju palju lihtsam mängida, kergem erinevate asjadega arvestada, eriti neil kes ise sama spordiala harrastanud on. Samas mäletan ma hästi neid aegu, kus konsoolide turul oli tegijateks Playstation 1 ja Nintendo 64 ning pesapalli mängudest valitsesid sellised seeriad nagu Triple Play, 3D Baseball ja World Series Baseball. Füüsikast, väljanägemisest, helist ja kõigest muust jäi seal tänapäeva mõistes tugevalt puudu ning ka simulaatoriks ei saanud neid hästi pidada. Hoolimata sellest oli meeletult lõbus neid mängida. Süsteemid olid lihtsad, ei midagi keerulist, vali tiim, vali mängijad ja hakka mängima. Löömine, jooksmine, püüdmine jms oli lihtsamast lihtsam. Tõsi, kõik ei toiminud alati nii kuis pidi aga see arkaadilik mängurõõm oli see mis mind nende mängude ette naelutas.
Praegusel ajal on raske leida tegijat spordimängu (eriti pesapalli, mis on kohe eriti tahaplaanile jäänud) mis oleks arkaadilikult lõbus kuid samas piisavat väljakutset esitav. Super Mega Baseball: Extra Innings (edaspidi SMB:EI) on leidnud kuldse kesktee, tegemist on meeletult lõbusa mänguga, mis ühtlasi nii lihtne kui keerukas, andes oma tiimi loomisel võimaluse ka inimestele, kes pole kunagi pesapalli mänginud samas pakkudes piisavat väljakutset ja mängurõõmu ka vanadele kaladele.
Super Mega Baseball nägi esmalt ilmavalgust Playstation 3 ja Playstation 4 konsoolil ning see võeti väga hästi vastu, pakkudes mõistliku hinna eest lõbusat mängukogemust alal, mis on juba pikalt vaevelnud korraliku videomängu puuduses. Nüüdseks on mäng leidnud tee ka Xbox One konsoolile ja peale ilmselge muutuse nimes on toimunud ka muudatused sisus. Mis mulle meeldib SMB:EI juures on tema lihtsus, Sa ei pea olema pesaballi guru, et mäng kätte võtta ja seda nautida. Nuppudega harjumine on lihtne ning kiire ja mängu süsteem kergelt õpitav. Samas ei tasu siit oodata sellist lihtsust mida pakuvad näiteks Wii Sports, Kinect Sports või mõni nendest Super Mario olümpiamängudest, SMB:EI suhtub pesapalli austusega, jättes põhitõed puutumata ja lisades omaltpoolt erinevaid elemente.
Kui vaadata mängu lähemalt siis SMB:EI suudab üllatada, pealtnäha lihtne mäng võimaldab läheneda löömisele, viskamisele, jooksmisele ja püüdmisele hoopis teise nurga alt, lisades erinevatele tegevustele erinevaid nüansse kuid jättes samal ajal mängu põhja puutumata andes mängijale valida, kas tahab neid kasutada või mängida klassikaliselt. Samas selgitatakse kõik lisavõimalused selgelt ja arusaadavalt ning ei möödugi kaua kui juba enese teadmata leiad end neid kasutamast. Targalt on tunnetatud asjade lisamisel piire, et mitte muuta mängu liiga keerukaks ja erinevad humoorikad elemendid mis mängu peidetud on muudavad kogu teekonna väga lõbusaks ja kaotavad mängides ajataju. Kuigi mängud ei ole rasked on nad aega nõudvad, minul kestis keskmine mäng ~35-40 minutit.
Liikudes edasi meeskondade ja mängijate poole siis SMB:EI lisab mängijatele kaks suurt elementi, mis mõjutavad kogu üldist mängu kulgu ja mängijate käitumist. Lisaks tavapärasele statistikale on igal mängijal veel kaks olulist omadust – Mojo ja Pressure. Mojo on kui enesekindlus mida mängija omab ning see omakorda on seotud Pressure-ga, mis on mängija tuntav surve või pinge. Mida kõrgem on enesekindlus seda väiksem on mängijal lasuv pinge ja vastupidi. Suurem pinge paneb tegema rohkem vigu, suurem enesekindlus aga tagab suurema võimaluse oma tegevus edukalt lõpetada. Mõlema statistika suuruse otsustab see, kuidas Sa mängu mängid. Liiga palju eksimusi teatud mängijaga pingemomentidel tõstab tema üldist pinget ja vähendab enesekindlust, muutes konkreetse mängijaga mängimise raskeks. Kui mängija Mojo on kõrge, saab ta pinge all olles enesekindlust juurde ning kui see on madal, siis võib ta pinge all suisa kokku variseda. Pingehetked tekivad mängu käigus, kui on lööki või viset tehes võtmemoment, kus vaja vastav liigutus täpselt ajastada ning hästi sooritada. Selline pingetaluvus koos erinevate mängu seotud efektidega muudab mängu kõvasti paremaks, kuidagi inimlikumaks. Pinge all olevad mängijad higistavad ja närveerivad platsil ning pinge all murdudes puhkevad pisarais nutma, mis on samal ajal nii koomiline kui ka kurb.
Mängutüüpe on kaks – Exhibition ja Season, vastavalt siis kiire mäng ja hooaeg. Esimese mängutüübis on võimalik valida omale meeskond, raskusaste ja asuda mängima, kiire viis kuidas 30-40 minutit surnuks lüüa. Kui üksi ei taha mängida on võimalik ka lisapult külge ühendada ja sõbraga koos mängida. Arvuti juhitud mängijad on tegelikult paras väljakutse ka madala raskuse peal seega väga lõdvaks ennast lasta ei maksa, võib valusalt kätte maksta. Siinkohal tuleb välja ka mängu kõige suurem miinus – online mitmikmängu puudumine. Koos mängida on võimalik vaid ühe ekraani taga, üle kohtvõrgu ega interneti seda teha ei saa.
Neile kes otsivad tõsisemat mänguelamust ongi parem hooaeg käima panna, kus toimub kogu simulatsiooni osa mängus. Siin tuleb luua meeskond, hallata mängijaid ja statistikat, sõlmida lepinguid ja teha muud mida üks õige mänedžer tegema peab. Oma mängijaid arendades on võimalik teenida punkte mis omakorda avavad uusi võimalusi palkamiseks ja tiimi haldamiseks. Ka kogu simulatsioon on tehtud suhteliselt lihtsaks, et kiirmängudest tüdinenud võhikul oleks lihtne hooajas kätt proovida ja mitte väga suurde hätta jääda.
Super Mega Baseball: Extra Innings on leidnud kuldse kesktee arkaadiliku lõbu ja simulatsiooni vahel. Siit saab igaüks oma, nii uus tulija kui vana kala. Mina sain siit kätte elamuse, mida ei ole mulle suutnud pakkuda juba pikka aega mitte ükski spordimäng. Olles oma olemuselt rõõmus ja lõbus ajaviitemäng ei jäta ta samas pesapalli häbisse vaid jääb truuks mängu põhitõdedele. Kui otsid mängu kuhu oma aega ja raha investeerida siis Super Mega Baseball: Extra Innings on väärt mõlemat. Kas online mitmikmängu puudumine on tähtis või mitte otsustab igaüks ise.
Platvorm(id): PC, Xbox One
Ilmus: 21 august 2015
Arendaja: Metalhead Software Inc.
Levitaja: Metalhead Software Inc.
Ülevaade tehtud: Xbox One konsoolil
Mängu saab osta siit: