Aja jooksul on videomänguhuvilistele ette söödetud mitmeid vähem või rohkem lihtsaid tööriistu, programmijuppe ja mängude osi, millega ise videomängude loomises kätt proovida. „Super Mario Maker“, „RPG Maker“ ja „Roblox“ on kõigest mõned ja vahest ehk levinumad nimed, mis teile tuttavad ette tulevad. Vahest mäletate ka Media Molecule’i nimelise firma tehtud „Little Big Planetit“, kus sai samuti ise kotiriidest kokku nõelutud mehikese jooksutamiseks tasemeid meisterdada ning neid internetist alla laadida või siis teistele nautimiseks üles laadida?
Nimelt on seesama Media Molecule töötanud juba jupp aega ühe projekti kallal, mis köitis minu tähelepanu hetkest, kui see kunagi avalikustati ja mainiti, et see saab ka PlayStation VRi virtuaalreaalsusprillide toe. Selleks projektiks on otse loomulikult käesoleva kirjutise peategelane „Dreams“ ja selle välja tuleku hetkel tal PlayStation VRi tuge loomulikult ei ole. Kui „Little Big Planeti“ põhirõhk oli ikkagi mängimisel endal, siis „Dreams“ keskendub just nimelt loomisele, sest tegu on ühe mitmekesiseima kodukasutajale suunatud videomängude ja digitaalse kunsti loomise tööriistade kogumikuga, mida ma näinud olen.
Mängu käivitades vaatabki teile vastu kaks valikut: Dream Shaping, mis lubab teil hakata ise päris mugavate õpetusvideote toel digitaalse kunstiga tutvust tegema ning Dream Surfing, mille abil saate sukelduda juba valmis tehtud teoste keskele.
Dream Shaping on suurepärane töövahend neile, keda huvitab mängude tegemine, sest siin on teil võimalus erinevaid esemeid, sündmuseid ja muutujaid omavahel suhtlema panna. Millegi mängitava tegemine nõuab aga kas oskuseid või aega, sest asjatundmatu huvilise jaoks (nagu näiteks mina seda olin) on siin meeletult palju õppevideoid, mitmekihilisi menüüsid ja erinevaid tehnikaid, mida nende ladusaks kasutamiseks esmalt ära õppima peab. Mängude loomisel saab kasutada kas Sony Dual Shock 4 puldi kange (vastikult puine variant), DS 4 liikumistundlikkust (juba parem, aga ebatäpne variant) või PlayStation Move pulte (kõige mugavam variant). Te saate luua kõik oma loomingu elemendid ise või sukelduda juba vaat et põhjatuna tunduvasse raamatukogusse, kus on hunnikus tegelasi, maju, lõkkeid, rohukõrsi, valgustuspost jne jne, mida te saate oma töös ära kasutada. Kuna teie tehtud tööga käib alati kaasas ka teie nimi, siis on siin olemas oma nišš ka neile, kes oskavad näiteks hästi autorehve luua ja neid teiste jaoks üles riputada.
Kui mängude loomine teid ei huvita, võite sukelduda Dream Surfingusse, millest vaatab vastu esmalt Media Molecule’i enda töötajate loodud sügavamõtteline eri mängužanridest koosnev „Art’s Dream“, mis peaks tulevastele sisuloojatele näitama, mida kõike „Dreamsis“ võimalik teha on ning see on ka suurepärane, ent veidi lühikesevõitu mängukogemus, seega lihtsalt mängu hinda ta eraldi väärt ei ole. Lisaks sellele on „Dreamsis“ võimalik üllatavalt lühikese laadimisaja järel mängida-proovida teiste poolt üles laetud asju, kuid see oli nüüd see hetk, kus ma hakkasin veidike kukalt kratsima.
„Dreams“ on suurepärane vahend, millega digitaalsest kunstist ja mängude tegemisest huvituvad inimesed oma aega sisustada saavad, aga kui sind huvitab ainult mängimine, siis on tegu juba veidi kahtlasema tootega. Kui te minu häält meie „Mölasaates“ kuulnud olete, siis te teate, et mul on kombeks nimetada päris paljusid mänge indie-rämpsuks, sest neid mängides on mul alati tunne, et ma võiksin ju selle asemel midagi muud mängida. Täpselt sama tunne on mul ka „Dreamsi“ mängides, sest kuigi siin on meeletult palju uut, hämmastavalt kaunist ja ka leidlikku loomingut, on umbkaudu 98% sellest „päris“ mängudega võrreldes üsna vilets. Jah, siin on olemas Sonicu, Spyro ja muude tuntud tegelastega mänguampse, võidusõidumänge, kaklusmänge ja seiklusmänge, kuid enamus neist ei anna tegelikult mängu mõõtu välja või ei ole nad lihtsalt eriti lihvitud. Dream Surfing ongi seega nagu indie-mängude kogumik, mis laseb teil küll kogeda hulganisti uuenduslikke ja huvitavaid mõtteid, kuid kahjuks ei ole väga paljud neist eriti midagi väärt.
„Dreams“ on küll imeline idee ja kui sellele veel kunagi lubatud PlayStation VRi tugi lisatakse, surfan ilmselt inimeste loomingus korraks veel, kuid hetkel pean ma kahjuks tõdema, et ma ei ole piisavalt kunstiinimene, et sellest täit rõõmu tunda. Kui teil on aga peres inimesi, kes armastavad nokitseda mõnes kunstiprogrammis/pliiatsitega/plastiliiniga/millega iganes, võite neile julgelt „Dreamsi“ tutvustada, sest erinevate võimaluste hulk on siin tõeliselt muljet avaldav ja ootab neid helgeid päid, kes suudaksid tema potentsiaali aja jooksul maksimaalselt ära kasutada.
Lapsevanematele: kuigi esmapilgul tundub “Dreamsi” menüüde ülesehitus väga lihtne ja lapsesõbralik, on selle tundma õppimine siiski küllaltki sügav ja mitmekihiline protsess. Lisaks on kindlasti vaja kannatust ja soovi midagi luua, sest niisama mängimiseks on minu arvates olemas palju paremaid valikuid.
Ilmus: 14. veebruar 2020
Arendaja: Media Molecule
Väljaandja: Sony Interactive Entertainment
Ülevaade tehtud: PS4 Pro
Mängu saab osta siit: