Inimene on imeline olend, keegi meist ei ole samasugune, igaüks on unikaalne, me mõtleme erinevalt ja teeme erinevaid otsuseid. Kuid meil on ka palju ühist, teiste seas omadus tunda rõõmu, kaastunnet, hirmu ja täielikku abitust. Just kõike eelnevat on võimalik kogeda eksklusiivselt PlayStation 4 peale loodud interaktiivses õudusmängus Until Dawn.
Mäng kasutab targalt ära meie kõigi sisemisi hirme, kuid teeb seda läbi kaheksa teismelise, kes on kogunenud mägimajakesse, et austada enda täpselt aasta tagasi halva nalja tagajärjel kadunuks jäänud kahte sõpra, õdesid Hannah’i ja Beth’i. Just nende vend Josh oli see, kes aastapäeva puhul kamba uuesti kokku kutsus, kuid üsna pea saab selgeks, et nad ei ole mäe peal üksi ning öö tuleb palju pikem ja rohkem õudust täis kui keegi neist ette võis kujutada.
Until Dawn tutvustab meile hulga staare filmimaailmast alustades sellistest nimedest nagu Hayden Panettiere (Heroes, Nashville), Brett Dalton (Agents of S.H.I.E.L.D) ja Peter Stormare (Fargo, 22 Jump Street, Blacklist) ning lõpetades tuntud indie õudusfilmide kirjutaja Larry Fessenden’iga, kes ka mängus ühe tegelase rollis üles astub. Ja siin ei pea pikalt mõtlema, et kes on kes – mängu tegelased on neile hääle andnud näitlejate täpsed koopiad. Siinkohal ei hoia Killzone mängumootor ennast tagasi, sest tegelaste näod ja kehad on viimse detailini lihvitud oma luust ja lihast teisikute järgi. Seega näeb ekraanil juba filmimaailmast tuttavaid nägusid. Kohati on raske aru saada kas mängid mängu või vaatad Hollywoodi linateost sest ka kogu helitöö ning emotsioon on mängu tegelaste poolt ülimalt hästi edasi antud.
Mäng on tehtud vaid ühel eesmärgil – et Sa tunneksid hirmu. Et seda saavutada, on mängijale jäetud väga vähe teha, aeg-ajalt tuleb erinevates olukordades vaid õigeid nuppe vajutada ja oma mängijaga ringi liikuda. Seega kontroll mängu üle on jäetud minimaalseks, et Sa saaksid täielikult mängu süveneda, samas piisavaks, et sa ei unustaks, et tegu on mängu mitte filmiga ning mängu kulg ja lõpptulem on siiski sinu kontrollida. Tegemist on oma ala spetsialistide loodud teosega. Targalt on mängu peidetud erinevad elemendid, et Sind paremini tundma õppida ja selle järgi mängu sinu jaoks hirmsamaks muuta – olgu selleks siis psühhiaatri sessioonid kus pead erinevatele küsimustele vastama või erinevad pisikesed valikud mis Sa mängu jooksul tegema pead. Mäng jätab need meelde, õpib nendest ja muudab mängu kulgu vastavalt sellele. Kogu õudus on targalt presenteeritud, et Sa näeksid ehmatuskohti võimalikult vähe ette. Kui keskpärases õudusfilmis on juba teada, et pimedasse tuppa astumine lõppeb halvasti ning kui on juba piisavalt kaua vaikne olnud siis lihtsalt peab midagi halba juhtuma ning sa valmistad ennast juba ette ja ootad seda, siis Until Dawn on selles osas suuresti ettearvamatu. Kõik oleneb sellest kuidas Sa mängid ja milliseid otsuseid sa teed.
Aga räägiks mängust ka lähemalt. Kuna tegu pole päris filmiga siis on natuke omal ka tegemist. Kaheksa teismelist ja nende erinevad iseloomud on loodud nii, et juba mängu alguses saab selgeks kes sulle meeldib ja keda oled nõus ohverdama ning suuresti sellele toetudes kulgeb kogu mäng. Mängu käigus on võimalik koguda erinevaid dokumente ja muid asitõendeid, mis on ühel ajal nii selgitava kui hoiatava toimega. Mäng tutvustab meile kahte erinevat jõudu, mis mägedes olevat seltskonda hirmu all hoiab, üks neist on natuke rohkem üleloomulik kui teine. Ka osad vihjed on seotud üleloomulike jõududega. Lisaks tavapärastele esemetele, piltidele ja artiklitele mida mängu käigus leida on võimalik ning millest igaüks peab omad järeldused tegema on võimalik leida ka erinevat värvi erinevate loomade kujudega tootemeid, mis näitavad sulle mingi kindla hetke võimalikust tulevikust. Tootemeid on viite eri sorti ning nende erinevad värvid panevad paika nende olemuse – surm (Death), hädaoht (Danger), suunamine (Guidance), kaotus (Loss) ja õnn (Fortune). Igaüks neist näitab oma olemusele omase võimaliku versiooni tulevikust ja kas see ennustus saab tõeks või mitte paneb paika see mismoodi Sa mängu mängid. Seega näiteks kui näed ette kellegi surma siis ei pruugi see üldse nii juhtuda, kõik on kinni Sinus ja Su otsustes. Tulevik ei ole kivisse raiutud.
Kui nüüd jäi mulje, et tegu on perfektse õudusmänguga siis nii see paraku ei ole. Mäng on lühem kui esialgu arvata võis. Esmakordne läbimine võttis natuke alla 8 tunni. Mängu on küll võimalik läbi mängida mitu korda ja erinevaid otsuseid tehes kuid kuna tegu on siiski puhtalt loo põhise mänguga siis õige emotsiooni saab kätte vaid esmakordsest läbimisest, pärast on juba kogu müstika kadunud. Kas mäng on väärt mitmekordset läbimist peab igaüks ise otsustama. Ärge saage minust valesti aru, tegu on väga professionaalselt loodud mänguga mis baseerub väga korralikul õuduslool kuid tegemist on siiski üpriski kuluka väljaminekuga vaid 8 tunnise mängurõõmu (või siis mänguhirmu) eest. Samuti saab üsna varakult mängus juba selgeks, et paljud väiksemad valikud on seal lihtsalt selleks, et defineerida tegelaste omavahelisi suhteid või tekitada mängijas segaseid emotsioone ning reaalselt ei oma need mängu põhiloo kulgemisele mingit mõju, vastupidiselt algselt välja reklaamitule, nagu iga mikro otsus mõjutab mängu kulgu. Kui veel nuriseda siis ehk kohati tobedate kaameranurkade kallal mis üht või teist olukorda saadavad, samuti mängija liikumine kaameranurga vahetusel, see ei ole alati nii sujuv kui võiks olla. Ka asjade kasutamine ei ole alati kõige lihtsam.
Kokkuvõtteks võib öelda, et Until Dawn on hetkel vaieldamatult kõige tõetruum ja originaalsem interaktiivne mäng PS4 konsoolil. Loodud on unikaalne sünge maailm koos kurva ja õudsa atmosfääriga, mis ei andesta sulle ühtegi viga ega valesti tehtud otsust. Tahad palju ehmuda, tunda tõelist hirmu, olla emotsionaalselt segaduses ja öösel korralikke luupainajaid näha? See mäng on täpselt Sinu jaoks. Supermassive Games on tõepoolest loonud meistriteose millesse Playstation konsooli omanikud ennast unustada saavad. Kahju ainult, et mäng oma suure hinna juures natuke lühikeseks jääb ning omab suhteliselt väikest taasmängimise väärtust ning paljud otsused muudavad vaid videoklippi mida peale nende tegemist näha saad ja reaalset mängu tulemit ei mõjuta. Sellegipoolest oli mängust saadud emotsioon niivõrd tugev, et mul ei jää muud üle kui soovitada seda kõigile, isegi neile kes õudus žanrist väga lugu ei pea, nagu minagi näiteks. Until Dawn oli mäng mille vastu mul puudus igasugune huvi enne kui see ülevaate jaoks minu kätte toodi ja olen rõõmus, et ma sellest seiklusest kõrvale ei jäänud.
Platvorm: PlayStation 4
Ilmus: 26 August 2015
Arendaja: Supermassive Games
Levitaja: Sony Computer Entertainment
Ametlik lehekülg: www.supermassivegames.com
Osta mäng siit: Playstation Store
Comments are closed.