Kas Unity muudatused tapavad indie-stuudiod ja Game Passi?

0
48
Unity

Populaarne mängumootor Unity hinnamudelis tehakse suuri muudatusi. Edaspidi hakkavad arendajad maksma iga mängu installimise pealt, olenemata sellest, kas see oli müügiga seotud või ei.

Unity otsustas muuta senist hinnamudelit ja see on tekitanud paljudes arendajates väga suurt pahameelt. Alates 1. jaanuarist 2024 hakkab kehtima uus hinnasüsteem, mille alusel peavad arendajad hakkama maksma iga kord kui nende mängu on keegi allalaadinud ja installinud. Sõltumata siis sellest, kas müüki on toimunud või.

“Otsustasime selle kasuks, sest iga kord, kui mäng alla laaditakse, installitakse ka Unity Runtime. Lisaks usume, et selline installeerimispõhine tasu võimaldab loojatel saada rahalist kasu mängijate kaasamisest, erinevalt tulude jagamisest,” põhjendas Unity oma otsust.

Kuid enne kui mängult allalaadimistasusid arvestatakse, peab see omakorda vastama kindlatele tulu- ja allalaadimisnumbritele, mis omakorda võivad muutuda mitmetest teguritest. Näiteks millise Unity tellimuse eest arendaja maksab ja millises riigis mäng ostetakse. Näiteks USA-s ja Euroopas allalaaditud mängu eest küsitakse kõrgemat tasu kui Hiinas või Indias.

Loomulikult ei ole mänguarendajad sellest uudisest eriti suures vaimustuses, eriti väiksemad stuudiod, üksikisikud ja mobiilimängude arendajad.

Pahameel on igati õigustatud, sest maksta tuleb iga kord kui keegi sinu mängu installib, olgu see siis demo, arvustuseks jagatud koopiad või kasvõi piraaditud koopiad. Maksma peab ka siis kui üks ja sama isik mängu korduvalt installib, kas samasse või erinevatesse seadmetesse. Näiteks mõni pahatahtlik võib seltskonnaga (näiteks protestiks) väikese scripti kirjutades panna sinu mängu installima ja kustutama ja uuesti installima, tekitades sellega mängustuudiole suurt rahalist kahju, sest selle installimise pealt mänguarendaja ju raha ei teeni.

Uus hinnamudel mõjutab ka Game Passi ja PlayStation Plusi teenuseid, sest ka seal olevate mängude iga kasutamise eest tuleb arendajal hakata Unityle maksma. Kui seni oli indie-stuudiotel kasulik oma mäng Game Passi või PlayStation Plusi saada, siis alates järgmisest aastast võib see arendajale finantsiliselt üsna halvasti lõppeda.

Arendajaid pahandab ka see, et Unity ei hoiatanud nii suurtest muudatustest arendajaid ette. Pärast aastaid mängu arendamist ja olles lõpuks avaldamiseks valmis, ei ole enam võimalik hakata viimasel minutil mängumootirt vahetama.

“Me ei plaaninud seda ja see väänab meile korralikult,” kirjutas Brandon Sheffield Necrosoft mängustuudiost. “Meil pole võimalik öelda ei, sest me oleme mängu avaldamisele lähedal ning see muudatus jõustub juba 4 kuu pärast. Sa lihtsalt ei võta kätte ja ei tee kogu mängu teisele mängumootorile ümber kui sa oled oma mängu 4+ aastat teinud.”

Pahameelt valmistab arendajatele ka Unity otsus eemaldada odavamad tasemed, asendades need kõrgematega, et lüpsta arendajatelt võimalikult palju raha välja. Unity Plus tase, mis maksis 400 dollarit aastas, pandi kinni 12. septembril 2023 ning järgmine kõige odavam tase on Pro, mille eest tuleb maksta üle 2000 dollari aastas.

Selline allalaadimistelt ja installimistelt küsitav tasu võib mõjutada ka mängude säilitamist. Arendajad ei ole suure tõenäosusega huvitatud maksma vanade mängude pealt.

Üks on selge, mänguarendajad ei ole uudisega rahul ning see muudatus on mõjunud üsna kahjulikult Unityle kui arvestavale partnerile tulevikus. Kui Unity kiiremas korras hinnamudelis muudatusi ei tee, et mänguarendajatele vastu tulla võib juhtuda, et uute mängude arendamisel valitakse mõni muu mängumootor.