Ara: History Untold – Kenama purgiga, aga lahjema maitsega Koola

0
17

Suures plaanis on Microsofti ja Oxide Games’i rännak Civilizationi-sarnase käigustrateegia žanrisse suurepärane vahend hullumeelsete lugude loomiseks, mis sünnivad segasest alternatiivsest ajaloost. Civilizationi mängijatele on kõik põhielemendid olemas – valitsusvormid, religioon, sõda, tehnoloogiline areng, diplomaatia ja hulk tuttavaid funktsioone, millele on antud uued nimed. Alates imedest, mida nimetatakse nüüd triumfideks kuni suurte teosteni. Kuid küsimus jääb: ajal, mil ajalooteemalised 4X-mängud on populaarsed, kas Ara teeb piisavalt, et ellu jääda?

Visuaalselt on see ajaloorännak tõeliselt atraktiivne. Ara pakub silmailu, mida Oxide Games hästi teab ja võimaldab meil mängus suumida täies ulatuses, et näha oma suure rahva elu lähedalt. Sajad pisikesed inimesed rändavad linnades, harivad põldu, kummardavad templites, tantsivad tänavatel ja elavad oma igapäevaelu. Metsades ajavad hundid hirvi taga ja linnuparved lendavad rivis; piiramisrõngas jooksevad inimesed paanikas ringi, samal ajal kui vibulaskjad või suurtükivägi neile kiviga pähe lajatavad.

Samuti saab lahinguid vaadelda täielikult 3D-simulaatsioonidena. Kuigi need elemendid ei ole otsustavad funktsioonid, annavad need maailmale elu, mida 4X-žanrilt sageli puudub. Pärast nende nägemist tundub mõte naasta teiste 4X-mängude tühjade linnade juurde veidi sünge.

Ka linnaehitusmehhanismid on suurepärased. Kui linn kasvab, saad valida piirkondi, mida hõivata. Iga piirkond omakorda koosneb 2-5 tsoonist, kuhu saab hooneid ehitada. Mängijaid julgustatakse looma spetsialiseerunud piirkondi, kuna samatüübilised tootmishooned, näiteks talud, apteegid ja kangakudujad, annavad boonuseid, kui nad asuvad ühes piirkonnas. Sa pead tõesti läbi mõtlema, mis läheb kuhu ja millist tüüpi tootmisele keskenduda, arvestades ümbritsevaid ressursse, et su linn areneks. Linnade lõpptulemus näeb välja orgaaniline: põllumaad, hõivatud sadamad, kaubanduspiirkonnad ja kaevandusvööndid, rääkimata triumfidest nagu püramiidid, mis näevad kõik fantastilised välja.

Ara algab ühe linnaga inimkonna ajaloo algusest. Sealt edasi ehitad linnu, kogud ressursse, kohtud teiste tsivilisatsioonidega ja astud nendega sõtta, hoolitsedes samal ajal oma põhivaluutade – kulla, toidu, puidu ja materjalide – eest. Sinu eesmärk on muuta oma tsivilisatsioon suurimaks läbi ajaloo, alustades oma teekonnal odameestest ja lõpetades robotitega tulevikuajastul.

Kuid siin toob Ara mängu mõned uued aspektid, nagu prestiiž, mis mõõdab saavutusi sõjapidamises, teaduses, religioonis ja kultuuris. Võidab riik, kellel on mängu lõpus kõige rohkem prestiiži. See tähendab, et Ara ei ole lihtsalt strateegia optimeerimine mõne üksiku võidutingimuse saavutamiseks ja see mulle meeldis.

Näiteks Civilizationis võib end sõjas kaitsmine olla masendav aja- ja ressursside raiskamine, kuid siin, Ara-s, kui satud konflikti ja kaitsed end otsustavalt, takistades vaenlasel oma deklareeritud eesmärki saavutamast, saad sõjalist prestiiži, mis lisandub sinu üldisele skoorile. Sul on endiselt võimalik keskenduda oma arengule kindlas suunas – olgu selleks usklik või kapitalistlik tee –, kuid nüüd on mängu jooksul võimalik oma fookust muuta, ning kõrvalekalded teisejärgulistesse arenguvaldkondadesse ei ole enam raisatud aeg.

Sinu teekond jaguneb kolmeks peatükiks, millest igaüks koosneb neljast ajastust, mille kaudu sa tehnoloogiaid uurides edasi liigud. Suureks muudatuseks on see, et iga peatüki lõpus visatakse madalaima prestiižiga tsivilisatsioonid mängust välja – neist jäävad järgi varemed, prügikast, mida edukamad tsivilisatsioonid uurimas saavad käia. Kui selline kontseptsioon tekitab teile hirmu, võite selle välja lülitada.

Kuigi mõte tsivilisatsioonide täielikust kadumisest võib tunduda naeruväärne, annab see kampaaniale värske raputuse just siis, kui see võib hakata stagneeruma. Lisaks sellele, et saad rüüstata kadunud linnade varemeid, avanevad sulle äkitselt uued, ressursirikkad alad, kuhu laieneda, taaselustades mängu alguse dünaamika, kui kõik tormavad oma varajasi piire paika panema. See annab ka nõrgematele võimaluse uuesti mängu naasta, laienedes uutele aladele, mis aitab lahendada žanri probleemi, kus mäng muutub liiga varakult igavaks ja võitmatuks nende jaoks, kes ei ole kõige paremini alustanud.

Paratamatult saab ka see uus maa lõpuks täis ning põnevuse virvendus hajub, tuues selgemini esile, mis Ara tegelikult on – mitte päris halb, kuid kindlasti natuke õhuke.

Diplomaatia on alustuseks üsna nõrk. Kuigi mängu 36 juhi täielikult animeeritud avatarid näevad suurepärased välja, on nad dialoogi puudumise tõttu isikupäratud. Nad võivad sama hästi olla mannekeenid, kellel on kummaline sõjajanu, isegi kui see ei ole selgelt nende huvides – näiteks, kui nad üritavad vallutada linna, kuhu pääsemiseks peavad nad läbima kogu sinu territooriumi. Läbirääkimistel puudub paindlikkus; puudub võimalus kehtestada ebaõiglasi vaherahu tingimusi, ja suhted muutuvad kiiresti pingeliseks – suuresti tänu veidrale sõjategevuse karistussüsteemile – nii et kõik näivad alati vaenlastena.

Võitlus meenutab vahepeal Civilization 4 „hävitushunnikuid“. On mõningaid huvitavaid elemente, mis puudutavad üksuste paigutamist kindlatesse formatsioonidesse, et saada lahinguboonuseid, ning kaugvõitlus naaberaladelt võimaldab teatud määral taktikat, kuid enamasti jääb mulje, et „suurema arvuga armee võidab“, samas kui väiksemad armeed hävitatakse täielikult. Soovin, et Ara ebakorrapärase kujuga plaadid teeniksid rohkem taktikalist eesmärki, andes võimaluse lahingutest taanduda ja kasutada maastikku, liikumist ning positsiooni arvulise puuduse kompenseerimiseks. On tore vaadata lahinguid 3D-vaates, kuid see tundub pigem luksusena, kui ressursse oleks saanud kasutada põhivõitluse parandamiseks.

Käsitöösüsteem muudab mängu palju huvitavamaks. Ehitised, nagu pagariärid, sepad ja töökojad, võimaldavad toota esemeid, mida saab kasutada linna põhiväärtuste ajutiseks suurendamiseks, nagu rahulolu, tervis ja turvalisus, või vahetada hoonete vahel, et saada väiksemaid, kuid pikaajalisi boonuseid. Käsitöösüsteem sobib suurepäraselt ressursside jaotamiseks sinna, kus neid kõige enam vajatakse. Näiteks saab uute linnade kasvu märkimisväärselt kiirendada, kui saata sinna käsitööna valmistatud kraami. Kui linna ähvardab sissetung, võib sinna samal ajal saata võitlusõpetusi, mida oled varunud, ja tugevdada selles piirkonnas võitlevaid jõude. Kuid kahjuks on see üks väheseid kohti, kus Ara lisab keerukust, mitte ei vähenda seda, ja paraku pole kasutajaliides hästi kohandatud, et toime tulla tohutu hulga üksteisest sõltuvate ressursside haldamisega, mis võib hilisemates mängufaasides pisut tüütuks muutuda.

Praegusel kujul on Ara: History Untold „4X Lite“, üsna kõhnake suurte tegijate kõrval. Kuid sellel on oma eelised. Mäng pole liiga paisutatud ja erinevad süsteemid ei satu omavahel vastuollu. Kombineerides seda ilusa esteetika ja ligipääsetavusega, on Ara väga kättesaadav uutele 4X-mängijatele. Oxide Games’il on palju võimalusi laienduste jaoks, et lisada süsteeme mõistlikul moel. See on Microsofti jaoks hea ettevõtmine ja isegi kui lõpus tundub see võrdlus kiirtoidu ja restorani prae vahel, saab kõhu täis.

Lapsevanematele: Ara: History Untold on PEGI 12 märgistusega, sest sisaldab mõõdukat vägivalda. Ei sobi alla 12-aastastele lastele. Tegemist on strateegiamänguga, kus mängija valib ajaloolise tegelase ja ehitab tsivilisatsiooni, alustades varasest ajast kuni tulevikuajastuni. Mängus toimuvad lahingud suurte armeede vahel ja taustal kõlavad lahinguhüüded. Vastased küll hukkuvad, kuid verd ega vigastusi ei näidata. Mängus on viiteid alkoholile, kuid alkoholi tarbimist ei näidata.

Ara: History Untold

Platvormid: PC
Ilmus: 24. september 2024
Arendaja: Oxide Games
Väljaandja: Xbox Game Studios
Ülevaade tehtud: PC

HEA
Liigipääsetav
Väga ilus
HALB
Ei ole piisavalt sügav
Menüüd lähevad käest ära
4

JÄTA VASTUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!