Südaöö, vaatan kella ja mõtlen, et peaks magama minema, aga otsustan et enne mängu sulgemist teen siiski veel käigu või paar. Ja siis otsustab naaberriik mulle kallale tulla, no ei saa seda olukorda nüüd ju niimoodi siin pooleli jätta. Järgmisel hetkel on kell juba kaks öösel. Mäng mida mängin on loomulikult “Sid Meier’s Civilization VII“.
Kes ei teaks “Civilizationi” mänguseeriat. Mina olen seda mänginud algusest peale ja esimesed kolm olid lausa võrratud. Siis aga hakkas see seeria minu jaoks ikka rohkem ja rohkem käest ära minema, liiga palju pahna, mikromajandamist, mis võttis mängust kogu lõbu välja. Viiendat ja kuuendat mängisin ma kõigele lisaks konsoolidel ja seal oli see optimeerimine lausa nii halb, et “Civilization VI” hakkasin ma juba selle käivitamise ajal – tänu meeletult pikkadele laadimisaegadele – vihkama. Seetõttu olid mu ootused “Civilization VII-le” üsna madalad juba.
Kuigi “Civilization VII” toob endaga kaasa mitmesuguseid muudatusi on ta õnneks jäänud endiselt käigupõhiseks strateegiamänguks, kus sul tuleb käik käigu haaval kaarti avastada ja oma impeeriumi laiendada.

Peamiseks muudatuseks on nüüd mängu jagamine kolmeks ajastuks: antiik, maailma avastamise ja moodne aeg. Igal neil ajastul on omad tingimused, mille täitmisel saad punkte koguda ning vastavalt sinu arengule jagatakse ajastu vahetumisel sulle punkte, mida saad kasutada oma liidri/maailma parendamiseks. Ühe neist aegadest kaotades on sul juätkuvalt võimalik järgmises ajastus kaotatud aeg tasa teha. Välja arvatud viimane muidugi. Kui siis kaotad, siis oled mängu täielikult kaotanud. Siinkohal ka üks puudus mängul, kui varem sai kaotuse korral oma maailmas edasi mängida, siis “Civilization Vii” tõmbab siinkohal sinu mängule joone alla ja suunab sind tagasi uue mänguga alustama.
Lisaks pakub erinevate tsivilisatsioonide ja liidritega mängimine erinevat mängukogemust. Jah, ma tean, et liidri ja tsivlisatsiooni järgi jagati ka varem erinevaid boonuseid ja üksusi, kuid sel korral pakuvad nad tõepoolest rohkem erinevaid valikuid kui varasemates mängudes, muutes nii iga mängukorra unikaalsemaks kogemuseks. Loomulikult võid uue mängukorra ajal kasutada juba varem kasutatud liidrit ja riiki, kasutades sealjuures varasematest mängukordadest teenituid boonuseid. Nimelt tõuseb sinu kasutaja tase iga mängukorraga ning vastava tsivilisatsiooni juures lukustatakse lahti paremaid boonuseid, mis sind järgmiste mängukordade ajal paremale positsioonile aitavad.

Graafilise poole pealt ei saa “Civilization 7” samuti midagi ette heita, sisse zoomides näevad üksused linnaosad päris kenad välja.
Ka muusikavalik on päris hea, muutudes vastavalt sündmustele ja ajastutele.
Positiivse poole epalt peab mainima, et “Civilization VII” on mikromajandamisega tegelemist palju vähem kui viimastes mängudes ja see on hea, sest mikromajandamine ei ole lõbus. Enam ei pea mingite totakate ehitajatega mässama, jube kui tüütu see oli. Nüüd teed klikk klikk ja linnad või muud asustused kasvavad.
Ka armee haldamine on tehtud mugavamaks, Nüüd saab erinevaid üksusi ühe armee juhi alla koondada ja siis korraga liikuda kaardil. Armee juht teenib lahingute järel ka tasemeid, mille järel saad erinevaid oskusi talle lahtilukustada. Aga on ka miinuseid, armee juhtide nimesid muuta ei saa ehk siis pead alati erladi klikkima, et näha millised boonused millisel armee juhil olid. Aga miinuseid on veel. Kui mingi üksuse kuhugi teele saadad, siis vajadusel seda sealt kaardilt pärast leida võib keeruliseks osutuda, sest sinu üksuste nimekirja kusagil pole.
Lisaks puudub mängul võimalus avastajaid laia maailma avastama saata, et pead kogu aeg käsitsi klikkima või mingi punkti ette andma kuhu ta siis liigub, ise ei avasta nad midagi.

Kuigi kasutusmugavust on võrreldes “Civilization VI” palju paremaks muudetud on siin ka palju puudusi, päris mitmeid asju pead ise tuhnima ja avastama, mäng ise ei taha väga sulle õpetusi jagada, et kuidas üht või teist asja teha või nagu eespool kirjeldasin on asju, mida ei saagi teha hetkel. Arendaja on siinkohal lubanud kogukonnale, et mängu parendatakse ja soovitud muudatused viiakse tasapidi mängu sisse.
Lisaks on jätkuvalt mängu laadimisajad pikemad kui ma tänapäeval harjunud olen, sealhulgas ka viimaste Nvidia graafikakaartidega korralikul arvutil. Samas Switchi versioon, ilmselt on seda niipalju nuditud, et seal saab laadimistega nii kuni minuti piires hakkama. Õnneks kui kord mängu käima paned ei pea enam laadimisaegade pärast muretsema, saad rahulikult mängida kuni järgmise korrani kui uuesti mängu käivitama pead ja oma maailma laadima pead.
Ahjaa kui lisaks üksikmängule tahad koos sõpradega mängida, siis loomulikult on olemas ka mitmikmänguvõimalus, kas siis koos arvuti poolt juhitud vastaste vastu mängides või üksteise vastu mängides. Meeskondi hetkel luua ei saa, aga arendaja lubas ka selle uuenduste käigus lisada.
Kuigi “Civilization VII” jätab mulje kui mitte veel valmis olevast mängust, on ta ääretult sõltuvust tekitav mäng, mida on hoolimata mitmetest puudustest nauditav mängida. Uus “Civilization” on mind suutnud positiivselt üllatada ja selle mängu seltsis mööduvad tunnid märkamatult. Kuna mul on aegajalt vaja lennata kuni 14 tunniseid otsi (koos vahemaandumistega võivad need vahel lausa 30 tunnisteks muutuda), siis otsustasin “Civilization VII” hankida ka Switchi jaoks, mida on hea mugav lennukisse (või rongi või bussi) kaasa võtta. Nii mööduvad pikad reisid imekiirelt ja lõbusalt “Civilization VII” seltsis. Suurepärane lennukimäng.
Lapsevanematele: “Sid Meier’s Civilization VII“ on soovitatav alates 12. eluaastast, kuid ma julgen seda soovitada ka noorematele strateegiamänguhuvilistele.

Platvormid: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Switch
Ilmus: 11. veebruar 2025
Arendaja: Firaxis Games
Väljaandja: 2K Games
Ülevaade tehtud: PC