Sunset Overdrive

2
184

Sunset-boxartInsomniac Games, kes siiani on olnud kuulsate playstationi AAA mänguseeriate taga (Spyro the Dragon, Rachet & Clank ja Resistance) on valmis saanud esiemese eksklusiivselt Xboxile tehtud mänguga – Sunset Overdrive. Jätkates omale iseloomulise rõõmsates värvides keskkonnaga ja humoorika õhkkonnaga on ka Sunset Overdrive nagu loodud oma vanemate vendade kõrvale Insomniaci kogus. Minu jaoks oli tegu must have mänguga alates selle avalikustamisest 2013 aasta E3 raames. Võites üle 30 erineva E3 auhinna tundus see Dead Rising 3 ja InFamous segu tulevat midagi eriti magusat. Suur avatud maailm, ohtralt vaenlaseid, hunnik lahedaid relvi ja võimeid ning humoorikad tegelased – mis ikka valesti saab minna?

„Alla 18 mitte soovitatav“…

…on kirjas OverCharge energiajoogi pudelil, mis on muutnud kõik selle tarbijad erisugusteks mutantideks, kes on enda alla haaranud kogu Sunset City. Mis siis täpsemalt juhtus? On aasta 2027 ja suurkorporatsioon FizzCo on just välja lasknud oma uue energiajoogi OverCharge Delirium XT. Et uue joogi müüki kiirendada ei testitud seda ennem ja maksti kinni igasugused tervisenõudeid puudutavad load. Selle tulemusena muutuvad aga kõik, kes energiajooki tarbivad, vägivaldseteks ja energiajooginäljasteks mutantideks, lühinimega OD (OverCharge Drinkers). FizzCo on aga linnale ümber ehitanud müüri, ja et kogu lugu kinni mätsida, väidab nüüd ülejäänud maailmale, et Sunset City on nakatunud surmavasse viirusesse ja ellujäänuid ei ole. Sinu tegelane on FizzCo sanitaarosakonnas koristajana töötanud noor elupõletaja, kes saatuslikul päeval tööl olles keset möllu sattus ja pääses sealt vaid tänu vaprale vanahärrale, kes just vajalikul hetkel abikäe ulatas. Ja sealt edasi algabki suur ja lõbus seiklus kus meie peategelane ning tema kaaslased üritavad iga hinna eest linnast pääseda.

Seiklust alustades on võimalik luua oma unikaalne karakter. Päris Skyrimi tasandil detaile valida ei saa vaid olukorrad on lahendatud natuke lihtsamalt – valikus on neli erinevat kehatüüpi, 2 naisele ja 2 mehele ning sinna külge on võimalik valida paarikümne näokuju seast omale sobivaim. Erinevaid detaile, nagu silmade või kõrvade kuju ning asetus, valida ei saa. Küll aga on võimalik valida erinevaid soenguid, tätoveeringuid, riideid ja aksessuaare. Samuti saab valida milline külmrelv parajasti vöö vahel on. Riietus, soengud ja kõik muu on nii naisele kui mehele ühine, seega on võimalik teha roosade stringide, naiselike lokkide ja pesapalli kurikaga mehemürakas. Ja miks mitte sinna ka üks bikiini top sekka lisada? Okei, see läks võibolla liiale… aga mõte siiski sama – ükski ese ei ole piiratud peategelase sooga ega millegi muuga ja kõike on võimalik kõigil kasutada. Asju on võimalik omale juurde teenida missioone täites ja osta ülepävitunud kuldset keskiga nautiva Proua Calista käest. Laske oma kujutlusvõime valla.

sunset-overdrive-meet-the-popperRääkides missioonides siis neid on kokku umbes 60, pooled neist pealooga seotud ja pooled kõrvalmissioonid. Lisaks selllele on mängus 54 väljakutset (challenge) mis on üle linna laiali jaotatud ja mille käigus peab erinevaid ülesandeid täitma ette antud aja piires. Kui väljakutsed veel panevad ahhetama siis missioonid erilist väljakutset esitada ei suuda, nad on suhteliselt lihtsad ja lühikesed. Kui keskenduda ainult põhiloole siis jääb mäng äärmiselt lühikeseks. Õnneks on kogu keskkond üles ehitatud nii, et järgimisse missioonipunkti seigeldes unustad ennast tahtmatul ära ja suudad tunde veeta lahinguid pidades või asju korjates ennem kui meelde tuleb kuhu tegelikult minna tahtsid. Kogutavat kraami on mängus kuhjaga, korjama peab mobiiltelefone, vetsupaberit, OverCharge reklaame ning õhupalle, lisaks sellele õhku laskma FizzCo kaameraid, häkkima sateliite ja otsima vaatamisväärsusi. Kui teistes mängudes kogutav kraam võibolla otseselt mängu käiku ei mõjuta siin on leitud asjad käibel valuutana, mille eest on võimalik omale uusi võimeid osta (AMP-e). Mängu sees on ka telerid, kus igal nädalal jookseb uus osa SunsetTV seeriast, mis tutvustab uut nädalast väljakutset ning räägib kõigest mis mänguga seotud.

Liigumegi edasi relvade ja võimete juurde. Külmrelvi on mängus kümne ringis ja nende puhul on tegemist pigem iluasjadega kui tõsiseltvõetavate relvadega. Külmrelvadel ei ole eraldi omadusi, erinevus on ainult välimuses, kahju teevad kõik täpselt ühtemoodi ning neid ei saa kuidagi täiustada. Pigem disainelement mida riietusele juurde lisada. Tulirelvadega on aga teine lugu, neid on mängus paarkümmend. Day One või Delux versiooni omanikud saavad nautida lisarelvi mis mänguga koodide näol kaasas on kuid mis on tegelikult mängus leitavate relvade teist värvi koopiad. Relvi eraldi otseselt uuendada ei saa, neil küll on tasemed ja mida rohkem mingit relva kasutad seda suurem tase tal tuleb (maksimaalselt lvl5) kuid see tõstab tiba vaid relva võimsust. Täiustada saab relvagruppe – automaatrelvad, ühe lasu relvad ja paigaldatavad relvad (turretid, miinid) – overdrive’de kaudu. Mis need on ja kuidas need asjasse puutuvad? Nende juurde jõuame kohe. Ennem räägime aga lõksudest mis on kolmas relvakategooria ja mis tegelikult on täiesti arusaamatult piiratud osa mängust. Lõkse tuleb kasutada vaid paaril missioonil mängus (ja ka mitmikmängus), kus tuleb kaitsta masinaid, mis valmistavad sulle AMP-e. Niisama ringi joostes või muid missioone tehes neid kasutada ei saa seega on tegemist suhteliselt kasutu relvagrupiga. Ahjaa, igal relval on oma efektiivsus erinevate vaenlaste vastu – olgu selleks siis FizzCo robotid, erinevad OD-d või inimesed – valesti valitud relv võib valusalt kätte maksta.

Mis on AMP-id, Overdrive-d ? Kuidas neid saab ja mida nad teevad?

Et seda selgitada tuleb kõigepealt rääkida mängu mehhaanikast. Kogu liikumine Sunset Overdrives on üles ehitatud libistamisele, hüppamistele, põrkamistele, seinajooksudele, veepinnal liuglemistele ja kõigele ekstreemsele mis sinna juurde kuulub. Võtmesõna on liikumine, mis saab selgeks juba mängu avaminutitel, seisma jäämine ja maapinnal jooksmine tähendab üldjuhul kindlat surma. Ja kogu see liikumise mehhaanika on niivõrd fantastiliselt lahendatud, et kui asi rohkem selgeks saab siis juba puhtalt naudingu pärast sõidad ja hüppad mööda linna ringi ning norid tüli kõigiga, kellega võimalik. Kogu linn on üles ehitatud nii, et ühest linna otsast teise jõudmiseks ei pea sa kordagi maapinda puutuma. Mängus ei ole sõidukeid, kogu liikumine käib jalgsi. On olemas ka fast travel erinevate linnas asuvate võtmepunktide vahel kuid kui oled juba sujuva liikumise selgeks saanud siis kiirränne on viimane, mida kasutada tahad. Mis siis on AMP-id ja Overdrive-d? Need on võimed, mida saad kombineerida oma tegevuse ja relvadega. Mismoodi neid saab? AMP-e saab teenida ning osta afroameeriklasest humoristi Floyd-i käest, kes pesitseb erinevates baasides üle linna. Samuti on tema just see, kes valmistab uusi AMP-e ja mille valmistamist pead sina kaitsma (eelnevalt räägitud lõksumissioonid). AMP-e (võimeid) saab osta kogutavate asjade eest, millest samuti eelnevalt juba juttu oli. Igale relvale saab külge pookida ühe võime ja neid targalt kombineerides on võimalus muuta relv kordades efektiivsemaks. Näiteks võib jääkahurile külge panna võime, mis paneb vaenlased plahvatama, siis ei pea jäätunud vastaseid purustama minema, vaid nad teevad seda ise. Samuti on võimalik oma tegelasele külge panna võimeid, mis lahingu käigus aktiveeruvad. Kuidas? Mida rohkem lahingus hüpata, liuelda, lohiseda, põrgata ja muud tsirkust teha, seda kiiremini täitub ekraani nurgas asuv style meter, millel on kolm taset ja mille erinevatel tasemetel sinu relvade ja tegelase võimed aktiveeruvadki. Mida pikem ja võimsam lahing seda rohkem kahju sa teha suudad. Ja siinkohal ongi liikumine võtmesõnaks. Natuke pikem seisma jäämine ja style tase hakkab kivina kukkuma. Mis siis on overdrive’d ja kuidas nad asjasse puutuvad? Mida rohekm sa erinevate tegevustega tegeled (hüppamised, liuglemised jne, erinevate vaenlaste tapmine jne) seda rohkem sa vastava tegevusega seotud embleeme teenid. Nende embleemide eest on võimalik omale osta overdrive, ehk püsivaid täiustusi oma tegelasele või relvadele. Korraga saavad aktiivsed olla kuus erinevat täiustust ja valida on umbes 40 erineva vahel, mida kõiki võimalik uuendada nelja taseme võrra. Täiustusi on erinevaid – alates sinu tegelase elude suurendamisest kuni relvade võimsuse kahekordistamiseni välja ja vahetada on neid võimalik nii tihti kui soovid. Õigesti valitud täiustused võivad nii mõnegi lootusetuna tunduva olukorra ilmelihtsalt lahendada.

Kuulujutud on käinud kohaliku co-op ümber, et saaks ühel diivanil istudes sõbraga mängu nautida kuid mingeid ametlikke lubadusi veel antud ei ole. Küll aga on mitmikmängu poole pealt esindatud Chaos Squad, kus saad teiste mänguritega koos müdistada. See ei ole eraldi valik menüüs, vaid koht, kuhu pääseb mängus asuvate telefoniputkade kaudu. Chaos Squad kujutab endast kaheksa mängija koostööd erinevate ülesannete täitmisel ja premeerib sind erinevate auhindadega millega saad oma elu üksikmängus natuke lihtsamaks muuta. Osad AMP-id on loodud just spetsiaalselt Chaos Squad tarbeks mis aitavad sinul ja su kaaslastel lihtsamalt oma eesmärgini jõuda.

Graafika ja heli on viimasel ajal need, mida ülevaadetes enam eraldi esile ei toodagi, kui just midagi eriti halba ei ole. Mängutööstus on jõudnud kohta kus pildiilu rahuldab ka kõige janusema mänguri ja vingumine graafika osas on pea olematuks jäänud. Sunset Overdrive näeb fantastiline välja oma 900p resolutsioonil ja jookseb ülisujuvalt 30 kaadrit sekundis. Ei ole ühtegi häirivat elementi mis silma riivaks. Kui mõtlema hakata siis ei täheldanud peaaegu ühtegi puudujääki mängu tomimises. Ei olnud isegi seintesse kinni jäämisi, nähtamatuid objekte ega muud sellist. Minu kallis kaasa küll sattus peale surematutele FizzCo robotitele (nähtav all olevas videos) kuid see oli vaid ühekordne juhus mida minul korrata ei õnnestunud. Mängu idee vastab pea 100% teostusele.

Kokkuvõtvalt on tegu fantastilise meelelehutusega, mis oma ajuvabaduse ja hea huumoriga paneb sind nautima igat sekundit mängust. Naudingut silmas pidades ei ole mäng tehtud ülemäära raskeks, eeldusel, et oskad oma AMP-e, relvi ja liikumist targalt kasutada. Suur avatud maailm on erksates ja lõbusates toonides, kogu mäng õhkab huumorist ja rebib sind tundideks eemale hallist argielust. Ei ole juba pikka aeg kohanud mängu mis oleks seda minuga teha suutnud. Häiriva poole pealt tookski võibolla välja liiga lühikese ja lihtsa põhiloo ning rumala AI, samuti liiga piiratud lõksude kasutamise.

Arendaja: Insomniac Games
Levitaja: Microsoft Studios
Platvormid: Xbox One
Ilmus: 31 oktoober 2014

Lugejate hinne11 Votes
7.6
Hea
Ilus graafika ja hea heli
Lõbus ja humoorikas õhkkond
Fantastiline liikumismehhaanika
Halb
Lühikene pealugu
Rumal AI
Lõksude piiratud kasutamine
9.1
meie hinne

Comments are closed.