Minu esimene kokkupuude Shantae seeriaga oli siis kui 2002 aastal tuli välja mängu esimene osa Game Boy Color pihukonsoolile. Tegemist oli meeletult laheda ja tempoka platvormeriga mis võitis kohe mu südame, raske oli konsooli käest panna. Shantae: Risky’s Revenge on mängu teine osa mis ilmus juba tegelikult 2010 aastal põhja-ameerikas ning jõudis euroopasse 2011 aastal. Hiline ülevaade on tingitud sellest, et paar nädalat tagasi lisandus mängu Director’s Cut juba niigi tugevasse Playstation 4 mängude nimistusse ja mulle pakuti võimalust seda uuesti mängida. Kes luges minu eelmist Shantae ülevaadet siis sellest artiklist te eriti palju targemaks ei saa.
Mäng jätkab sealt, kust esimene osa pooleli jäi. Elu Scuttle Town’is on vaikselt edasi liikunud. Iga aastasel Relics Hunters Expol tutvustab onu Mimic oma hiljutist leidu – täiesti tavalise välimusega õlilampi mis kivi seest välja raiuti. Ennem kui keegi leidu lähemalt uurida saab teeb oma tagasituleku eelmise osa pahalane Risky Boots, kes varastab lambi ja põgeneb ennem kui keegi teda takistada suudab. Süüdistades hiljutises rünnakus Shantaed, vallandab linnapea ta linna kaitsja ametist. Kuigi Shantae ei ole enam kaitsja Dzinn otsustab ta siiski enda peale võtta Risky peatamise ja oma linna päästmise. Salapärane lamp aga sisaldab endas iidset saladust mis valedes kätes on ohuks tervele linnale.
Nagu juba selgeks on saanud ei ole tegemist tavalise Super Mario stiili platvormeriga, Shantae seeria on inspiratsiooni saanud sellistelt vanakooli tegijatelt nagu näiteks Metroid ja Castlevania. Seega tuleb teatud kohtadest edasi saamiseks omandada mängu käigus teatud võimed, Shantae puhul võime kõhutantsu abil ennast loomaks muuta. Loomi on kokku kolm – ahv kes ronib mööda seinu, elevant kes purustab hiiglaslikke kivisid ja merineitsi kes saab vee all ujuda. Kui Castlevania’s oli surmavaks relvaks piits, siis Shantae teeb oma rünnakuid kiire ja tugeva patsi abil, mida saab kombineerida erinevate maagiarünnakutega mis linnas poes kristallide eest müügis on.
Mäng viib meid läbi trobikonna erinevate tasemete, kus patsiga vehkides ja kõhutantsu tantsides tuleb vaenlaseid alistada. Väga lahedalt ja üksteise taha kokku lapatud tasemed toovad mängu uudsust, nende vahel saab edasi-tagasi hüpata spetsiaalseid platvorme kasutades. Kahjuks ei ole mitte kõik tasemed sellised, vaid erinevaid tasandeid kohtab ainult linnas ning selle ääres asuvas metsas. Kuid tasandite süsteemil on ka oma viga – kuna näiteks kõik metsa tasandid näevad sarnased välja siis on sinna väga kerge ära eksida.
Kuigi on Shantae on tavaline Metroidvania mäng ei ole ta labane koopia. Wayforward on loonud omapärase hingega maailma ja originaalsed tegelaskujud kes oma lahedate iseloomude ja hea huumoriga sind osavalt kokku pandud tasemetest läbi viivad. Mängitavus on fantastiliselt hea ja kunstilise poole pealt ei vea Wayforward ka seekord alt, mäng näeb väga kena välja. Ja nagu korralikule vanakooli platvormerile omane siis salvestada ei saa siis kui selleks soovi on, vaid tuleb külastada mööda maailmu laiali paigutatud rohelise rüüga mehikesi, kes mängu sinu jaoks ära salvestavad. Kui võtta mängu üldine raskus siis väljakutse oli suurem kui ma esialgu arvasin. Mäng ei ole võimatult raske, kuid piisavalt, et panna ennast strateegiaid ümber mõtlema ja olukordadele alternatiivseid lähenemisnurki otsima.
Shantae näol on kindlasti tegemist ühe parima platvormerite seeriaga mis hetkel turul on. Oma põnevuse, kireva seltskonna, humoorika õhkkonna ja ilusate tasemetega ei tohiks see külmaks jätta ühtegi mängusõpra. Minnes küll oma 16bitiste esisisade kategooriasse on Shantae hoopis midagi muud, midagi väga omapärast. Võibolla ma tõesti nostalgitsen palju, kuna Castlevania ja Metroid olid ka minu lemmikuteks kunagi ja Shantae äratab minus selle vanakooli mänguri ning tekitab pulti kätte võttes mõnusa retrotunde kuid minu jaoks on tegu vaieldamatult parima action platvormeri seeriaga. Seega soe soovitus eriti just nooremale seltskonnale kel puudus võimalus eelmainitud vanakooli klassikaid mängida. Mina omaltpool teen suure kummarduse Wayforward stuudiole kes hoolimata tänapäeva kiirest mängutööstuse arengust ja kaadrisageduse/resolutsiooni sõdadest jätkab ikka retrolainel.
Arendaja: WayForward Technologies
Levitaja: WayForward Technologies
Zanr: Platvormer
Ilmus: 11.02.2011 (PAL)
Platvormid: Nintendo DSi, PC, iOS, Playstation 4
Koduleht: WayForward.com
Ülevaade tehtud: Playstation 4 konsoolil